Hun sugede terapien til sig
“YES! jeg er tilbage i 8. klasse”
Frida er 14 år og hun går i 8. klasse. I dag har hun det fantastisk, men sådan har det ikke altid været.
Frida har hele sin skoletid haft en del fravær, fordi hun havde ondt i maven og havde svært ved at være væk hjemmefra. Hun var meget sjældent med på udflugter og skulle der være overnatninger, så var Frida nødt til at blive hentet. Hun var en pige med mange bekymringer og manglede ofte mod og overskud.
Lægen kunne konstatere, at der ikke var noget fysisk galt og herefter blev Frida og hende forældre henvist til en psykolog. Men rutcheturen ned af bakke fortsatte. I starten af 8. klasse kunne Frida ikke længere komme i skole. Hun havde ondt i maven og kunne slet ikke overskue at tage afsted.
Forældrene fortæller, at mavesmerterne og angsten for at være væk hjemmefra satte hele dagsordnen for både Frida men også for hele familien.
Forældrene var på skift hjemme hos Frida – udsigten til forbedring var svær at få øje på. Men så hørte de om denne terapi fra en anden forælder.
Frida sugede terapien til sig. Hun forstod den, den var nem, det var en dejlig følelse den gav, den lettede på alt det som var svært og så genfandt Frida alle sine styrker og sin selvkontrol.
Frida fik det meget hurtigt bedre og efter 2. session var hun allerede på besøg på skolen.
Frida kom til den sidste session med det største smil og udbrød “Yes, Jeg er tilbage i 8. klasse”. Noget hun havde så inderligt havde ønsket, men der var både en angst for at tage afsted og en ubalance mellem mave og hjerne som gjorde, at hun ikke kunne komme afsted.
I terapien fik Frida behandlet angsten og ubalancen.
Bare jeg var startet som 8 årig, så ville mit liv have været nemmere
Hos Vicki arbejder vi på en rigtig dejlig måde. På en måde kan man sige at terapien bliver fortalt i billeder og det er meget nemt at forstå og huske.
F.eks så arbejdede vi med min usynlige rygsæk, som blev synlig, fordi jeg tegnede den. I rygsækken lå alt det som jeg sagde til mig selv, som jeg troede om mig selv, alle de svære oplevelser, som jeg har haft, min dårlige samvittighed og meget mere.
Min rygsæk var godt nok fuld og tænk engang, den bar jeg rundt på hver dag.
Ikke underligt at jeg synes det var svært og hårdt. I hypnosen kunne jeg tømme alt det ud som jeg ønskede – jeg kunne altså rydde op. Det var MAGISK og utrolig dejligt. Bagefter fandt jeg mange styrker og lagde dem i rygsækken.
Vi lavede mange ting, som fik mig til at blive mere rolig, men også få mere mod. Jeg kunne tage nye og gode beslutninger og ville tilbage i skole til mine kammerater.
Det kom jeg 🙂 og jeg har det godt 🙂 Hvis bare jeg var startet som 8 årig, så ville mit liv have været nemmere.
Skrevet af Frida 14 år
Derfor er børnehypnose så effektiv!
Hypnose er en helt naturlig tilstand, som vi blandt andet kender fra dagdrømmeri eller meditation.
I hypnosetilstanden er der særlige områder i hjernen, som bl.a. følelsesregulering og hukommelse, der er aktiverede, hvilket også forklarer, at vi meget hurtig ser effekt af en børnehypnotisk behandling.
Børnehypnose er karakteriseret ved, at barnet er fokuseret – typisk mod indre oplevelser, mens opmærksomheden mod omgivelserne er nedsat.
Når børn leger, vender de opmærksomheden indad mod deres fantasi og glemmer ofte både tid og sted. Du har måske oplevet, at det kan være svært overhovedet at komme i kontakt med dit barn, når det er fordybet i legen. Som om det næsten skal “vækkes”.
Leg kan derfor sammenlignes med hypnose, og de fleste børn oplever det som både helt naturligt og rart at bruge deres fantasi til at skabe forandringer.
Ofte stillede spørgsmål
Kan mit barn på 5 år få børnehypnose?
Ja, det barn på 5 kan sagtens kunne modtage børnehypnose
Hvis mit barn er uroligt, virker det så?
Ja, Jeg har stor erfaring med børn som er urolige eller har ADHD. Barnet kan sagtens tegne eller lege, mens jeg under hypnosens historiefortælling giver deres nervesystem ro og tryghed til at slappe af og tage imod ønskede forandringer.
Mit barn er 17 år, er han/hun for gammel?
Nej, dit barn på 17 år er bestemt ikke for gammel. Uanset om det er selvværdsproblematikker, angst eller bange for eksamen.